top of page

10 dôležitých bodov v komunikácii počas supervízie.

Efektívna komunikácia je základným pilierom úspešnej supervízie v pomáhajúcich profesiách.

10 dôležitých bodov v komunikácii počas supervízie.

Efektívna komunikácia je základným pilierom úspešnej supervízie v pomáhajúcich profesiách. 

Preto je dôležitým nástrojom pre profesionálov ako sú terapeuti, sociálni pracovníci, psychológovia, poradcovia, tréneri a iní pre lepšie porozumenie ich práci a zlepšenie výkonu. V tomto článku si rozoberieme 10 bodov, ktoré sú dôležití v komunikácii počas supervízie a prispievajú k profesionálnemu rastu a rozvoju. 


  1.  Jedným z kľúčových bodov na zlepšenie komunikácie je aktívne počúvanie. Supervízor venuje plnú pozornosť supervidovanému, bez rozptyľovania a posudzovania. Mal by tiež venovať pozornosť nielen slovám, ale aj neverbálnym prejavom, ktoré môžu prezdradiť viac než samotná reč. Vhodné sú tiež prejavy empatie a vcítenia sa do situácie. 

  2. Dôležité je vytvorenie bezpečeného a dôveryhodného prostredia, kde je možné otvorene diskutovať o problémoch a hľadať riešenia. Tento prístup podporuje vzájomnú dôveru medzi supervízorom a supervidovaným, čo je nevyhnutné pre efektívnu spoluprácu. 

  3. Ďalším dôležitým bodom na zlepšenie komunikácie je práca s emóciami. Profesináli by mali byť schopní identifikovať a efektívne pracovať s vlastnými emóciami, ako aj s emóciami klientov, čo vedie k hlbšiemu porozumeniu a lepšiemu riadeniu interakcií počas supervízie. Uvedomenie si vlastných hraníc a schopnosť pracovať so stresom a emóciami sú kľúčové pre udržanie vyváženého a zdravého pracovného prostredia. 

  4. Udranie profesionálneho vzťahu v komunikácii je jeden z kľúčových bodov v komunikácii superevízie. Udržiavanie hraníc, etické a profeciálne správanie zabezpečuje najlepší výsledok v prospech supervidovaného, efektívnu sebareflexiu a posun k stanovenému cieľu. 

  5. Ďalšia veľmi podstatná časť v komunikácii je spôsob akým kladieme supervidovanému otázky. Správne položené otázky ovplyvňujú pozitívny výsledok aj priebeh supervízie. Vhodnejšie otázky sú otvorené, nabádajú supervidovaného viac sa zamyslieť a lepšie nájsť cestu k vlastným riešeniam. Otázku prečo v supervízii nepoužívame, pretože vedie k zbytočnej obhajobe a klient tak nenachádza spôsoby riešenia. 

  6. Do komunikácie patrí aj riešenie problémov a konfliktov. Supervízor by mal poznať efektívne spôsoby ako sa zachovať a riešiť konfliktné situácie a doviesť supervízny proces do kladného konca. 

  7. Ďalším bodom, ktorý môže prispieť k efektívnejšej supervízii, je použitie rôznorodých techník komunikácie. Okrem tradičného rozhovoru môžu profesionáli využívať napríklad hru úlohy, kreatívne cvičenia alebo skupinovú diskusiu na podporu interakcie a nových pohľadov. Tieto metódy môžu oživiť komunikačné prostredie a podnietiť hlbšiu analýzu a porozumenie problematiky, s ktorou sa profesionáli v práci  dostávajú do styku. 

  8. Veľmi podstatná počas supervízie je schopnosť konštruktívne prijímať a dávať spätnú väzbu. Je nevyhnuté, aby boli obojstranne rešpektované názory a pocity, pričom cieľom je konštruktívne riešenie situácií a rast oboch strán. Táto otvorená forma komunikácie môže viesť k hlbšiemu pochopeniu a posilneniu vzťahu medzi supervízorom a supervidovaným. 

  9. Ďalším inovatívnym prístupom je využitie moderných technológií na podporu komunikácie počas supervízie. Virtuálne nástroje ako videohovory alebo zdieľanie obrazovky môžu vytvoriť prostredie, kde je možné efektívne komunikovať aj na diaľku. Vďaka nim je možné jednoduchšie zdieľať informácie, čo zvyšuje efektivitu supervízie. Tieto moderné nástroje tiež umožňujú flexibilitu v čase a mieste, čo je veľkou výhodou pre profesionálov s náročným harmonogramom. S rastúcim vývojom technológií je dôležité, aby sa aj pomáhajúce profesie prispôsobili a využívali nové možnosti na zlepšenie komunikácie a efektívnosti supervízie. 

  10. Jeden z dobrých nápadov na tento účel môže byť využitie umelých foriem vyjadrovania, ako napríklad drama terapia, hranie rolí alebo výtvarná terapia. Tieto metódy umožňujú vyjadriť emócie a myšlienky prostredníctvom umeleckého tvorenia, čo môže byť veľmi obohajúce pre komunikáciu počas supervízie. Umožňujú nielen verbálu, ale aj neverbálnu komunikáciu a ponúkajú priestor pre hlbšie prieskumy a porozumenie preberaných tém. Využitie týchto foriem môže prispieť k rozvoju kreativity, sebareflexie a empatie u profesionálov v pomáhajúcich profesiách, čo má pozitívny vplyv na kvalitu supervízie a výsledky práce s klientmi. 


Nenechaj si újsť aj ďalšie zaujímave články

bottom of page